
Samen op weg naar uitmuntende kwaliteit
Het overkoepelende team Kwaliteit van ZORG-ziekenhuizen, onder leiding van Manager Kwaliteit ZORG Bieke de Baere, streeft naar uitmuntende kwaliteit. Het is uiteraard de dagelijkse inzet van alle medewerkers binnen beide ZORG-ziekenhuizen, AZ Sint-Elisabeth en AZ Glorieux, die dit mogelijk maakt. In dat kader ontwikkelde de dienst Kwaliteit het kwaliteitskompas voor vzw ZORG.
Alle neuzen in dezelfde richting voor hoogwaardige zorg
Dit kwaliteitskompas geeft het denken over en het werken aan kwaliteit meer structuur en samenhang binnen beide organisaties. Het kwaliteitskompas is opgebouwd uit zeven hoofdstukken:
- Aantoonbare kwaliteit
- Persoonsgerichte zorg
- Verbetercultuur
- Tools en middelen
- Vormingsprogramma Q & S
- Risicomanagement / veiligheidsmanagement
- Interne en externe kwaliteitsevaluatie
Deze hoofdstukken vormen samen een uitgebreid kompas dat gericht is op het waarborgen van hoogwaardige zorg. Het kompas is uiteraard geen doel op zich maar een instrument om kwaliteit beter te begrijpen en eraan te werken. Per hoofdstuk zijn een aantal pijlers gedefinieerd waarrond het kwaliteitssysteem van de ZORG-ziekenhuizen wordt opgebouwd.
Flexibel veranderen van richting
Het kwaliteitskompas is dynamisch en kan flexibel inspelen op veranderende behoeften, innovatieve ontwikkelingen en best practices in de gezondheidszorg. Het kompas streeft ernaar om samen met de medewerkers, patiënten en stakeholders op weg te gaan naar een toekomst waarin kwaliteit in de zorg een integraal onderdeel is van wie we zijn.
Beide ZORG-ziekenhuizen blijven op koers
Door vast te houden aan het kwaliteitskompas verbinden beide ziekenhuizen zich ertoe voorop te lopen in de zorgsector en een betrouwbare bron van kwalitatieve zorg te zijn in de Vlaamse Ardennen. Benieuwd naar de koers die het kwaliteitskompas binnen ZORG-ziekenhuizen vaart? Hou hier vinger aan de pols, we zullen berichten via deze rubriek Kwaliteit in het ZORG Connect Magazine.