Werken bij ZORG

WZC De Samaritaan behaalt Menso-kwaliteitslabel
13.08.2024 WZC De Samaritaan

WZC De Samaritaan behaalt Menso-kwaliteitslabel

Het woonzorgcentrum De Samaritaan in Maarkedal is één van de voorzieningen van Ouderenzorg Glorieux, onderdeel van vzw Werken Glorieux, waar ook AZ Glorieux deel van uitmaakt. Samen met enkele andere woonzorgcentra in de regio staat de voorziening dicht bij de realisatie van een samenwerkingsverband onder de koepel van vzw ZORG, als pijler naast de erkende ziekenhuisgroepering AZ Glorieux - AZ Sint-Elisabeth. 

WZC De Samaritaan kreeg op 5 juli 2024, als tweede woonzorgcentrum in Vlaanderen, het Menso-kwaliteitslabel. Menso is een onafhankelijk kwaliteitsmodel voor de Vlaamse ouderenzorg dat woonzorgcentra helpt om heel concreet en tastbaar hun kwaliteit aan te tonen, te evalueren en te verbeteren waar nodig.

‘De ruim 150 personeelsleden streven sinds jaar en dag naar een nog betere zorg voor de bijna 200 bewoners. Een dynamiek creëren en daar op termijn een kwaliteitslabel aan verbinden, dat was voor ons altijd al de uitdaging’, zo verduidelijkt directeur Wim Wijbaillie.

Vicky Saveyn, kwaliteitscoördinator bij De Samaritaan: ‘Menso staat voor mens en organisatie, betrekt bewoner, familie en medewerker op een evenwaardige manier in het verhaal. Dit sluit perfect aan bij de weg die we voor onze organisatie hadden uitgestippeld. Alle basisprincipes van Menso matchen met onze streefdoelen van elke dag.’

‘Toen Menso zijn kwaliteitslabel bekendmaakte, schakelden we een versnelling hoger om onze organisatie op anderhalf jaar tijd klaar te stomen voor de audit. Waarom? In de eerste plaats om onszelf continu kritisch in vraag te stellen. Ons hoofddoel was ook voorheen: de zorg- en dienstverlening voor de bewoners en hun naasten te optimaliseren en onze medewerkers een plek te geven waar aandacht is voor groei en verbetering. En zo’n label is natuurlijk de spreekwoordelijke kers op de taart, een mooie erkenning voor het werk van de voorbije jaren.'

Waarderende audit 

Vicky Saveyn: ‘Tijdens een tweedaagse audit op 6 en 7 juni werd gecheckt of onze organisatie op punt staat op vlak van beleid, kwaliteitsmanagement, cultuur en structuur, maar ook op vlak van zorg voor de bewoners en omgang met de medewerkers. Menso streeft ernaar dat bewoners zich goed voelen, zich veilig voelen, regie over hun eigen leven behouden, zich verbonden voelen en vertrouwen hebben.’

Wim Wijbaillie getuigt hoe dit in zijn werk ging: ‘In maart 2024 dienden we 212 documenten in (visieteksten, procedures, kwaliteitsrapporten, verslagen…) die het auditteam een eerste zicht gaven op onze organisatie en onze werking.’

‘Tijdens de audit zelf checkten drie auditoren of onze werking strookt met de uitgangspunten van Menso. Er werd nagegaan of wat er geschreven staat ook gekend is door de medewerkers, toegepast wordt, geëvalueerd en bijgestuurd wordt. De audit bestond uit interviews met meer dan zeventig personen (medewerkers uit alle disciplines, CRA, bewoners, families, vrijwilligers…). Bewonersdossiers werden geanalyseerd via uitgebreide steekproeven. Ook het maaltijdgebeuren, de medicatiebedeling, de attitude van medewerkers, teamoverleg, interdisciplinair overleg met bewoner en familie… werden geobserveerd.’ 

Grote onderscheiding 

Vicky Saveyn: ‘Op het einde van de audit voelden we reeds dat het goed zat. We scoren op 15 van de 25 prestaties het maximum van de punten. Het doet deugd dat de inzet en het werk van zoveel medewerkers zo positief beloond wordt.’

Wim Wijbaillie: ‘We kregen een score van 92,40% en felicitaties van de jury. Deze erkenning is het resultaat van het schitterende werk van veel medewerkers gedurende vele jaren. Het geeft ook aan dat we de juiste keuzes maken, nu en in het verleden. En dat we die op de juiste manier implementeren.’ 

Collectief succesverhaal 

Vicky Saveyn treedt dit bij: ‘Het behalen van dit label zien we als een succesverhaal van alle stakeholders. Onze Kwaliteitscel legde de basis. Maar dan heb je natuurlijk een sterk team van diensthoofden nodig dat verbinding maakt met de teams. En tenslotte zijn het vooral de medewerkers op de werkvloer die het beleid uitrollen naar de bewoners en hun naasten. En ook onze enthousiaste groep vrijwilligers speelt een rol in dit verhaal.’

Wim Wijbaillie: ‘Het rapport looft de positieve grondhouding die ze in onze organisatie observeerden. Dat deed enorm veel deugd, want daar zetten we al jaren op in. Enkele kernwaarden: fijngevoeligheid, discretie, empathie, optimisme, positieve emotionele verbondenheid, aandacht voor ‘little acts of kindness’, creativiteit en de bereidheid om de ‘extra mile’ te gaan.’ 

Verbetering als continu proces 

Vicky Saveyn: ‘De grootste uitdaging voor de toekomst? Dit positieve verhaal verder schrijven en WZC De Samaritaan hierin blijven (her)uitvinden op alle vlakken. In het najaar plannen we een Menso-opendeurdag en we lanceren onze vernieuwde website.’

‘Over drie jaar denken we zeker aan het behalen van het Menso Plus-label, waarbij niet 25 maar 38 thema’s onderwerp zijn van een audit. Een stevige basis werd gelegd, we bouwen hierop verder. We houden van een gezonde uitdaging. Dit zorgt ervoor dat WZC De Samaritaan een boeiende en aangename plek blijft om te wonen, te werken en op bezoek te komen!’ 
 

Auteurs: Ann Willems (auditcoördinator Menso), Vicky Saveyn (kwaliteitscoördinator De Samaritaan) en Wim Wijbaillie (directeur Ouderenzorg Glorieux)